Založ si blog

Zdravotníctvo naše každodenné

Slovenské zdravotníctvo je také aké je, poriadne choré, krivkajúce, zrelé na invalidný dôchodok.
Rozhodnutia vlády, poisťovní, VÚC, exekútorov, a podobne, my ako bežní občania neovplyvníme. Pri sledovaní správ si tak maximálne môžeme doma v tichosti ponadávať a špekulovať nad tým, ktorá strana má pravdu, ale to je asi tak všetko. O nás, bez nás, s nami a proti nám. Realita.

Ono v podstate, my bežní občania, sa aj tak nedozvieme „pravdu“ o hospodárení poisťovní, nemocníc a podobne. Ten problém sa týka síce nás, ale je mimo naše chápanie, aspoň si to myslia tí hore. A Ty občan, tráp sa ako vieš, či sa aspoň tvár, že sa vieš potrápiť.

Dá sa to pochopiť? Istým spôsobom dá. Hospodárenie štátu je predsa len vysoká škola ekonomická, a hlavne politická. Čo však v týchto dňoch nechápem, a to je otázka už niekoľkých rokoch, nielen momentálneho „krízového stavu“ zdravotníctva, ale vo všeobecnosti to akosi tak funguje už dosť dlho, sú lekári ako takí, teda ich prístup.

Konkrétne – v našom meste máme tri interné ambulancie, ktorých služby momentálne potrebujem ako soľ. Jedna pani doktorka má tento týždeň dovolenku, vraj je fajn, čo na tom, že sa tam musíš objednať, tých 3,30 si zaplatíš, aj keď by to mal byť poplatok, za prednostné vyšetrenie, a tak sa prednostne dostaneš na rad tak maximálne o dva týždne. Vyskúšala som teda služby iného internistu, u nás uznávaného, taká tá dobrá stará škola, kde je hlavne ľudský prístup. Keď som sa však dostala na rad, oznámili mi, že ma nemôžu ošetriť, pretože už majú prečerpaný limit s mojou zdravotnou poisťovňou. Fajn. Dá sa to pochopiť. Som vcelku chápavý občan. No a tretia možnosť, pre mňa absolútne neprijateľná je ísť k „pani doktorke“ ku ktorej som mala ísť ako k prvej, ale nechcem ani za toho oného! Prečo? Kvôli nej, kvôli jej zdravotnej sestre. Kvôli jej arogantnému správaniu, povýšenosti, neľudskosti.

Pýtam sa kde sa možno sťažovať na niečo takého, s čím sa človek takmer bežne stretáva v ambulanciach. Keď nás zle obslúžia v obchode, či na úrade, na pošte, či ako vodič autobusu po nás nahúka, máme sa kde sťažovať. Ale kde, ak sa to týka lekárov, ktorí sú sami sebe pánmi? Ako bojovať s ich aroganciou, miestami hrubosťou, zvlášť, keď nemáme na výber iného lekára? Ako im skresať hrebienky, a vyviesť ich z omylu, že ak majú pred menom titul MUDr. ešte ani zďaleka nie sú bohovia.

Mrzí ma to. A častokrát som to videla, ako do chorej, starej pani nakričali…. Viem, že práca s ľuďmi je ťažká, v akejkoľvek oblasti…Viem, že zachraňovať ľudské životy, je neskutočne ťažké… Viem, že pracovať v dnešných pomeroch zdravotníctva zrejme nie je med lízať (aj keď… videli ste nejakého lekára chodiť na trabante, napr.?)…ale…

v Hippokratovej prísahe sa píše – citujem:

„Spôsob svojho života zasvätím podľa vlastných síl a svedomia úžitku chorých a budem ich ochraňovať pred každou krivdou a bezprávím.

Nech vkročím do akéhokoľvek domu, vojdem tam len s úsilím pomôcť chorým a budem sa vyhýbať každému podozreniu z bezprávia alebo hocijakého ublíženia.

Ak budem túto prísahu dodržiavať a poriadne spĺňať, nech sa mi dožičí žiť navždy šťastne, nech sa dožijem úcty všetkých ľudí a nech sa radujem z plodov svojho umenia. Ak ju však poruším či poškvrním, nech sa mi stane pravý opak.“


…budem ich ochraňovať pred každou krivdou a bezprávím – a kto ochráni nás pred krivdou spôsobenou nimi samotnými?

…vojdem tam len s úsilím pomôcť chorým – dobré slovo, ľudské pohladenie, častokrát je liekom na bezmocnosť v ktorej sa chorý človek nachádza.

…ak ju poruším či poškvrním, nech sa mi stane pravý opak…hm..pravdy, úcty a ľudskosti sa človek mnohokrát nedovolá, žiaľ.

A tak, či si chorý, trápi Ťa niečo, ledva žiješ, či máš alebo nemáš na výber, si odkázaný na pomoc od ľudí, ktorí prisahali.. a čo na tom, že slová z prísahy sa stali len slovami, Ty občan tráp sa ako vieš, poprípade sa aspoň tak tvár, lebo s ľudskou nemorálnosťou, drzosťou a aroganciou nikdy nevyhráš…

…je to spravodlivé, správne, ľudské a morálne???… nie, ale aj také vie byť zdravotníctvo.

P. S.: Viem,a mnoho krát som mala šťastie na skvelých lekárov, a zdravotnícky personál, im všetka česť. Škoda len, že im niektorí z ich vlastných radov čiernia meno.

Život pod hviezdami

23.08.2012

Bosými nohami hlasno chodím po byte, čo u mňa absolútne nie vo zvyku. Ale dnes od rána porušujem akékoľvek moje zvyky, a vraciam sa do mojich zvyčajných nezvyčajných koľají, krokov, cestičiek. Dlaždice ma príjemne chladia, ale ja tento pocit akosi nevnímam. Nevnímam ani iné pocity, ktoré by mi mali viac dať, ako brať, ale ja akosi nechávam všetko mimo mňa, a dupotajúc [...]

Chaotické

18.08.2012

Je sobota ráno, pre mňa pracovné, ako po niekoľko ostatných týždňov. Čas a dni sa mi zliali do jednej dlhej, veľkej, búrlivej rieky, ktorá popod moje okná uteká, a akosi zabudla, že ja stojím na brehu.. ale to je dobre. Nechcem, aby ma táto rieka vzala so sebou.. ešte nie. 🙂 Moje prežité v ostatných dňoch akosi zapríčinili, že som sa nachádzala v absolútnom stave [...]

Mliečnodráhový splín

09.08.2012

..zaspávala som s hviezdnou oblohou pred očami… už dávno som nevidela tak krásnu Mliečnu dráhu… Veľký voz obkolesený miliónmi, miliardami hviezd, hviezdičiek včera večer akosi zanikol.. Vlastne… od tej noci čo som videla Veľký voz pri Hrone v Rakúsku, asi bude zanikať spomienkami už stále… …nevadí… mám Mliečnu dráhu..ktorej som sa [...]

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny pre RTVS. Narazí zákon na Čaputovú alebo sa čaká na Pellegriniho? Šimkovičová ešte nemá meno nového riaditeľa

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.

Ukrajina, Charkov

Dokážu zastaviť Rusov? Západné zbrane prídu, ale Ukrajincom chýbajú vojaci, obávajú sa experti

24.04.2024 06:00

Prichádza západná vojenská pomoc pre Ukrajinu neskoro? Rusko dokázalo za posledné mesiace na bojisko posielať stále viac mužov.

Saleziáni, majstrovstvá Slovenska, hokejbal, kategória U15, Nová Dubnica, mReportér

Aj kresťania sa vedia zabávať. Po omši to roztočili s hokejkami na ihrisku

24.04.2024 05:00

Zábery z vydarenej akcie zachytil mReportér Daniel Imriška.

Barka

...o žití, snení, blúdení, trápení, smiechu, radosti, sklamaní, realite, hviezdach...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 14764x
Priemerná čítanosť článkov: 1640x

Autor blogu

Kategórie